Begini Rupanya Nabi Muhamad SAW Dipandang di Mata Para Tokoh Tokoh Dunia yang Bukan Islam !! ALLAHUMMASOLLI ALA MUHAMMAD !!

loading...


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ



.

Nabi Muhammad adalah insan yang begitu dipuja oleh umat Islam, sebagai manusia sempurna dengan membawa rahmat bagi seluruh alam, cerita tentang kehidupannya ratusan tahun yang lalu masih menjadi topik yang hangat untuk diperbincangkan oleh para pakar di seluruh dunia, mari kita lihat pendapat para pakar dunia di bawah ini :



.

.


1. Mahatma Gandhi

(Komentar Mengenai Karakter Muhammad Di YOUNG INDIA)

.

“Pernah saya bertanya-tanya siapakah tokoh yang paling mempengaruhi manusia .. Saya lebih dari yakin bahawa bukan pedanglah yang memberikan kebesaran pada Islam pada masanya. Tapi ia datang dari kesederhanaan, kebersahajaan, berhati-hati Muhammad; serta pengabdian luar biasa kepada rakan-rakan dan pengikutnya, tekadnya, keberaniannya, serta keyakinannya pada Tuhan dan tugasnya. Semua ini (dan bukan pedang) menyingkirkan segala halangan. Ketika saya menutup laman terkini volume 2 (biografi Muhammad), saya sedih kerana tiada lagi cerita yang tersisa dari hidupnya yang agung.

.

.

2. Sir George Bernard Shaw

(The Genuine Islam, ‘Vol. 1, No. 8, 1936)

.

“Jika ada agama yang berpeluang menguasai Inggeris bahkan Eropah, beberapa ratus tahun dari sekarang, Islam-lah agama tersebut.”

Saya sentiasa menghormati agama Muhammad kerana potensi yang dimilikinya. Ini adalah satu-satunya agama yang bagi saya mempunyai kemampuan menyatukan dan merubah peradaban. Saya sudah mempelajari Muhammad sesosok peribadi agung yang jauh dari kesan seorang anti-kristus, dia harus dipanggil “sang penyelamat kemanusiaan”.

“Saya yakin, apabila orang semacam Muhammad memegang kekuasaan tunggal di dunia moden ini, dia akan berjaya mengatasi segala permasalahan sedemikian hingga membawa kedamaian dan kebahagiaan yang diperlukan oleh dunia: Ramalanku, keyakinan yang dibawanya akan diterima Eropah di masa datang dan memang ia telah mulai diterima Eropah saat ini.”

Dia adalah manusia teragung yang pernah menginjakkan kakinya di bumi ini. Dia membawa sebuah agama, mendirikan sebuah bangsa, meletakkan dasar-dasar moral, memulakan sekian banyak gerakan pembaharuan sosial dan politik, mendirikan sebuah masyarakat yang kuat dan dinamik untuk melaksanakan dan mewakili seluruh ajarannya, dan ia juga telah merevolusi fikiran serta perilaku manusia untuk seluruh masa yang akan datang.

Dia adalah Muhammad (SAW). Dia lahir di Arab tahun 570 Masehi, memulakan misi mengajarkan agama kebenaran, Islam (penyerahan diri pada Tuhan) pada usia 40 dan meninggalkan dunia ini pada usia 63. Sepanjang masa kenabiannya yang pendek (23 tahun) dia telah merubah Semenanjung Arab daripada paganisme dan pemuja makhluk menjadi para pemuja Tuhan yang Esa, dari peperangan dan perpecahan antara suku menjadi bangsa yang bersatu, dari kaum pemabuk dan pengacau menjadi kaum pemikir dan penyabar, dari kaum tak berhukum dan permusuhan menjadi kaum yang teratur, dari kebobrokan ke keagungan moral. Sejarah manusia tidak pernah mengenal transformasi sebuah masyarakat atau tempat sedahsyat ini bayangkan ini terjadi dalam kurun waktu hanya sedikit di atas DUA DEKAD.

.

.

3. Michael H. Hart .

(The 100: A Rankin G Of The Most Influential Persons In History, New York, 1978)

.

Pilihan saya untuk menempatkan Muhammad pada urutan teratas mungkin mengejutkan semua pihak, tapi dialah satu-satunya orang yang berjaya baik dalam lakaran sekular mahupun agama (hal. 33). Lamar Tine, seorang sejarawan terkemuka menyatakan bahawa: “Jika keagungan sebuah tujuan, kecilnya kemudahan yang diberikan untuk mencapai tujuan tersebut, serta menakjubkannya hasil yang dicapai menjadi tolok ukur kepintaran seorang manusia; siapakah yang berani membandingkan tokoh hebat manapun dalam sejarah moden dengan Muhammad?” Tokoh-tokoh itu membina pasukan, undang-undang dan kerajaan saja. Mereka hanyalah mencipta kekuatan-kekuatan material yang hancur bahkan di depan mata mereka sendiri.

Muhammad bergerak tidak hanya dengan tentera, undang-undang, kerajaan, rakyat dan dinasti, tapi berjuta-juta manusia di dua per tiga wilayah dunia saat itu, lebih dari itu, ia telah merubah altar-altar pemujaan, sesembahan, agama, fikiran, kepercayaan serta jiwa. Kesabarannya dalam kemenangan dan cita-citanya yang dipersembahkan untuk satu tujuan tanpa sama sekali berhasrat membangun kekuasaan, sembahyang-sembahyangnya, dialognya dengan Tuhan, kematiannnya dan kemenangan-kemenangan (umatnya) setelah kematiannya; semuanya membawa keyakinan umatnya hingga ia mempunyai kekuatan untuk mengembalikan sebuah dogma. Dogma yang mengajarkan ketunggalan dan keghaiban (immateriality) Tuhan yang mengajarkan siapa sesungguhnya Tuhan. Dia singkirkan tuhan palsu dengan kekuatan dan mengenalkan tuhan yang sesungguhnya dengan polisi. Seorang ahli falsafah yang juga seorang orator, apostle (hawariyyun, 12 orang pengikut Yesus-pen.), Askar, ahli hukum, penakluk idea, pengembali dogma-dogma rasional dari sebuah ajaran tanpa pengidolaan, pengasas 20 kerajaan di bumi dan satu kerajaan spiritual, ialah Muhammad. Dari semua standard bagaimana kehebatan seorang manusia diukur, mungkin kita patut bertanya: adakah orang yang lebih agung dari dia? “

.

.

4. Lamartine

(Histoire De La Turquie, Paris, 1854, Vol. II, pp 276-277)

.

“Dunia telah menyaksikan banyak peribadi-peribadi agung. Namun, dari orang-orang tersebut adalah orang yang berjaya pada satu atau dua bidang saja misalnya agama atau tentera. Hidup dan ajaran orang-orang ini seringkali terselimuti kabut waktu dan zaman. Begitu banyak spekulasi tentang masa dan tempat lahir mereka, cara dan gaya hidup mereka, sifat dan detail ajaran mereka, serta tahap dan saiz kejayaan mereka sehingga sukar bagi manusia untuk membina semula ajaran dan hidup tokoh-tokoh ini.

Tidak demikian dengan orang ini. Muhammad (SAW) telah begitu tinggi menggapai dalam pelbagai bidang pikir dan perilaku manusia dalam sebuah episod cemerlang sejarah manusia. Setiap terperinci dari kehidupan peribadi dan ucapan-ucapannya telah secara tepat didokumentasikan dan dijaga dengan teliti sampai saat ini. Keaslian ajarannya begitu terjaga, tidak saja oleh kerana carian yang dilakukan oleh para pengikut setianya tetapi juga oleh para penentangnya. Muhammad adalah seorang agamawan, reformis sosial, teladan moral, pentadbir massa, sahabat setia, teman yang menyenangkan, suami yang penuh kasih dan seorang ayah yang penyayang – semua menjadi satu.

Tiada lagi manusia dalam sejarah melebihi atau bahkan menyamainya dalam setiap aspek kehidupan tersebut-hanya dengan keperibadian seperti dia-lah keagungan seperti ini dapat diraih. “

.

.

5. K. S. Ramakrishna Rao

(Professor Philosophy dalam bookletnya, “Muhammad, The Prophet of Islam”)

.

Keperibadian Muhammad, hhmm sangat sulit untuk menggambarkannya dengan tepat. Saya pun hanya boleh menangkap sekilas saja: betapa ia adalah lukisan yang indah. Anda boleh lihat Muhammad sang Nabi, Muhammad sang pejuang, Muhammad sang pengusaha, Muhammad sang negarawan, Muhammad sang orator ulung, Muhammad sang pembaharu, Muhammad sang pelindung anak yatim-piatu, Muhammad sang pelindung hamba sahaya, Muhammad sang pembela hak wanita, Muhammad sang hakim, Muhamad sang pemuka agama. Dalam setiap peranannya tadi, ia adalah seorang pahlawan.

Saat ini, 14 abad kemudian, kehidupan dan ajaran Muhammad tetap selamat, tiada yang hilang atau berubah sedikit pun. Ajaran yang menawarkan secercah harapan abadi tentang ubat untuk segala penyakit kemanusiaan yang ada dan telah ada sejak masa hidupnya. Ini bukanlah tuntutan seorang pengikutnya tapi juga sebuah simpulan tak dapat dielakkan dari sebuah analisis sejarah yang kritis dan tidak bias.

.

.

6. Prof. Snouck Hurgronje

.

Liga bangsa-bangsa yang ditubuhkan Nabi umat Islam telah meletakkan dasar-dasar persatuan antarabangsa dan persaudaraan manusia di atas asas yang universal yang menerangi bagi bangsa lain. Buktinya, sampai saat ini tiada satu bangsa pun di dunia yang mampu menyamai Islam dalam capaiannya mewujudkan idea persatuan bangsa-bangsa.

Dunia telah banyak mengenal konsep ketuhanan, telah banyak individu yang hidup dan misinya lenyap menjadi legenda. Sejarah menunjukkan tiada satu pun legenda ini yang menyamai bahkan sebahagian dari apa yang Muhammad capai. Seluruh jiwa raganya ia curahkan untuk satu tujuan: menyatukan manusia dalam pengabdian kepada Tuhan dalam Peraturan-Peraturan ketinggian moral. Muhammad atau pengikutnya tidak pernah dalam sejarah menyatakan bahawa ia adalah putra Tuhan atau kelahiran semula Tuhan atau seorang jelmaan Tuhan dia selalu sejak dahulu sampai saat ini menganggap dirinya dan dianggap oleh pengikutnya hanyalah sebagai seorang pesuruh yang dipilih Tuhan.

.

.

7. Thomas Carlyle

(Dalam bukunya Heroes And Heroworship)

.

Betapa menakjubkan seorang manusia sendirian dapat mengubah suku-suku yang saling berperang dan kaum nomad (Baduy) menjadi sebuah bangsa yang paling maju dan paling bertamadun hanya dalam masa kurang dari dua dekad.

“Kebohongan yang dipropagandakan kaum Barat yang diselimutkan kepada orang ini (Muhammad) hanyalah memalukan diri kita sendiri.”

Sesosok jiwa besar yang tenang, seorang yang mahu tidak mahu harus dijunjung tinggi. Dia diciptakan untuk menerangi dunia, begitulah perintah Sang Pencipta Dunia.

Thomas Carlyle, cendekiawan Inggeris itu, berkata, “Diantara aib terbesar yang ada hari ini ialah bahawa seorang cendekiawan menerima begitu saja ucapan seseorang yang mengatakan bahawa Islam adalah bohong dan Muhammad adalah penipu.



Saudaraku, apakah kalian pernah menyaksikan, dalam sejarah, seorang pendusta yang mampu menyampaikan sebuah agama yang sedemikian yang kukuh dan menyebarkannya ke seluruh dunia? Saya yakin bahawa manusia harus bergerak sesuai dengan undang-undang dan logik. Jika tidak, maka ia tidak akan mungkin mencapai tujuannya. Mustahil bahawa manusia besar ini adalah seorang pembohong. Kerana pada kenyataannya, kebenaran dan kejujuran adalah dasar semua kerjanya dan asas semua sifat utamanya. “

Kemudian Carlyle menambah, “Pandangan yang kukuh, pemikiran-pemikiran yang lurus, kecerdasan, kecermatan, dan pengetahuannya akan kemaslahatan umum, merupakan bukti-bukti nyata kepandaiannya. Kebutahurufannya justru memberikan nilai positif yang sangat mengagumkan. Ia tidak pernah menukil pandangan orang lain, dan ia tak pernah memperoleh setitis pun maklumat dari selainnya. Allah-lah yang telah mencurahkan pengetahuan dan hikmah kepada manusia agung ini. Sejak-sejak hari-hari pertamanya, ia sudah dikenali sebagai seorang pemuda yang bijak, dipercayai dan jujur. Tak akan keluar dari mulutnya suatu ucapan kecuali memberikan manfaat dan hikmah yang amat luas.”

Setelah itu, dengan emosi yang muncul dari pengetahuannya yang teliti tentang Rasul Allah SAW, Carlyle menambah, “Hati manusia mulia putra padang pasir ini penuh dengan kebaikan dan kasih sayang. Ajaran-ajarannya terjauh dari semangat egoisme, dan pandangan-pandangannya bersih dari ketamakan kepada pangkat keduudkan duniawi. Saya mencintai Muhammad dengan segenap wujud, kerana seluruh wataknya sangat jauh dari tipu muslihat dan basa-basi. “

.

.

8. Gustav Lebon, cendekiawan Perancis

(Dalam bukunya “Peradaban Islam dan Arab)

.

Seperti yang ditulisnya, “Jika kita ingin kita ingin mengukur kehebatan tokoh-tokoh besar dengan karya-karya dan hasil kerjanya, maka harus kita katakan bahawa diantara seluruh tokoh sejarah, Nabi Islam adalah manusia yang sangat agung dan ternama. Walaupun selama 20 tahun, penduduk Makkah memusuhi Nabi sedemikian kerasnya, dan tak pernah berhenti mengganggu dan menyakiti beliau, tetapi pada masa Fathu Makkah (penaklukan kota Makkah), beliau menunjukkan puncak nilai kemanusiaan dan kepahlawanan dalam memperlakukan warga Makkah. Beliau hanya memerintahkan agar patung-patung di sekitar dan di dalam Ka’bah dibersihkan. Hal yang patut diperhatikan dalam keperibadian beliau ialah bahawa sebagaimana tidak pernah takut menghadapi kegagalan, ketika memperoleh kemenangan pun beliau tidak pernah menyombong dan tetap menunjukkan sikapnya yang lurus. “

.

.

9. Will Durant, Sejawaran AS

(Dalam dua buku sejarahnya, juga memuji Muhammad Rasul Allah.)

.

Beliau menulis, “Kita harus katakan bahawa Muhammad adalah tokoh sejarah terbesar. Ketika memulakan dakwahnya, negeri Arab adalah sebentang padang pasir kering dan kosong, yang di beberapa kawasannya dihuni oleh sejumlah kaum Arab penyembah berhala. Jumlah mereka kecil tapi perselisihan di antara mereka sangat banyak.

Akan tetapi ketika beliau wafat, penduduk Arab ini pula telah muncul sebagai umat yang bersatu dan kompak. Beliau menghapuskan segala macam khurafat dan fanatisme dan menyuguhkan sebuah agama dyang sederhana tapi kukuh dan terang benderang yang dibina di atas dasar keberanian dan kemuliaan. Kitab beliau adalah Al-Quran dan tak ada kitab lain yang mampu menandinginya dari segi kekuatan pengaruh dan daya tariknya.”

.

.

10. John Diven Port, Cendekiawan Inggeris.

.

Ia menyatakan penyesalannya terhadap sikap tendensius terhadap Nabi Islam. Dalam bukunya yang ia tulis berkenaan dengan Nabi Muhammad SAW, dengan segala kejujuran dan kecintaan yang mendalam kepada Nabi, ia berusaha membersihkan segala macam kedustaan dan tuduhan negatif dari kehidupan Nabi Muhammad, dan mengajak orang-orang sesat ini untuk merenung dan berfikir dengan betul.

Diven Port menulis, “Dari segi keindahan dan kebaikan watak dan perilaku, Muhammad memiliki keistimewaan yang sangat tinggi. Mereka yang tidak mempunyai watak-watak seperti inilah yang memandang beliau sebagai sesuatu yang tak bernilai.



Sebelum memulakan ucapannya, beliau telah menarik para pendengar beliau, baik satu orang atau banyak, dengan akhlak dan peringainya yang sangat mulia. Wajah beliau memancarkan kewibawaan sekaligus daya tarikan yang amat kuat. Senyumnya yang indah takpernah lepas dari bibir beliau. Pada akhirnya, hal-hal lembut dan menarik selalu beliau masukkan dalam tutur kata beliau, memaksa setiap orang memujinya. Oleh sebab itulah beliau dikenali sebagai tokoh agama yang paling langka di dunia.”

.

.

11. Dosun, penulis Perancis

(Dalam bukunya “Muhammad dan islam” menulis,)

“Pada umumnya, warga Perancis tidak menaruh minat kepada pembahasan masalah-masalah keagamaan. Akan tetapi, mereka yang taat beragama dan pemikir Perancis, mempunyai pandangan lain kepada Islam. Hakikatnya ialah bahawa kemunculan Islam dan penyebarannya termasuk diantara hasil karya besar dan amat penting sejarah manusia. Di akhir abad ketujuh Islam mampu merambah ke Syria, Iran, Mesir dan dunia Arab, dan menyebar di seluruh Afrika Utara, serta menguasai seluruh pulau-pulau di laut Mediterranean, kemudian masuk pula ke India dan China. Saat ini Islam telah memberikan pengarunya yang luas dalam peradaban dunia serta dalam politik kontemporari. Kejayaan perjuangan Muhammad saaw, dalam menggeser undang-undang yang berlaku di negara-negara Asia, padahal mereka termasuk diantara negara terkuno di dunia, serta ketahanan undang-undang Islam ini selama berabad-abad, merupakan bukti terbaik yang menunjukkan kebenaran tokoh ini dan keistimewaannya yang langka. “

.

.

12. Edward Gibbon And Simon Ockley

(Speaking on the profession of ISLAM)

.

Saya percaya bahawa Tuhan adalah tunggal dan Muhammad adalah pesuruh-Nya adalah pengakuan kebenaran Islam yang simpel dan seragam. Tuhan tidak pernah dihinakan dengan pujaan-pujaan kemakhlukan; penghormatan terhadap Sang Nabi tidak pernah berubah menjadi pengkultusan berlebihan dan prinsip-prinsip hidupnya telah memberinya penghormatan dari pengikutnya dalam batas-batas akal dan agama.

.

.

13. History Of The Saracen Empires

(London, 1870, p. 54).

.

Muhammad tidak lebih dari seorang manusia biasa. Tapi ia adalah manusia dengan tugas mulia untuk menyatukan manusia dalam pengabdian terhadap satu dan hanya satu Tuhan dan untuk mengajarkan hidup yang jujur dan lurus sesuai perintah Tuhan. Dia selalu menggambarkan dirinya sebagai ‘hamba dan pesuruh Tuhan dan demikianlah juga setiap tindakannya..

.

.

14. Sarojini Naidu, penyair terkenal India

(S. Naidu, IDEALS OF ISLAM, vide Speeches & Writings, Madras, 1918, p. 169)

.

Inilah agama pertama yang mengajarkan dan mengamalkan demokrasi; di setiap masjid, ketika azan dikumandangkan dan jemaah telah berkumpul, demokrasi dalam Islam terwujud lima kali sehari ketika seorang hamba dan seorang raja berlutut berdampingan dan mengakui: ‘Allah Maha Besar’. Saya terpukau lagi dan lagi oleh kebersamaan Islam yang secara naluriah membuat manusia menjadi bersaudara.

.

.

15. Diwan Chand Sharma

(D.C. Sharma, THE PROPHETS OF THE EAST, Calcutta, 1935, pp. 12)

.

“Muhammad adalah sosok penuh kebaikan, pengaruhnya dirasakan dan tak pernah dilupakan orang-orang terdekatnya.

.

.

16. James A. Michener

(“Islam: The Misunderstood Religion,” in READER’S DIGEST (American edition), May 1955, pp. 68-70.}

.

Muhammad, seorang inspirator yang mendirikan Islam, dilahirkan pada tahun 570 masehi dalam masyarakat Arab penyembah berhala. Yatim semenjak kecil dia secara khusus memberikan perhatian kepada fakir miskin, yatim piatu dan janda, serta hamba sahaya dan kaum lemah. Di usia 20 tahun, dia sudah menjadi seorang usahawan yang berjaya, dan menjadi pengelola perniagaan seorang janda kaya. Ketika mencapai usia 25, sang majikan melamarnya. Meskipun usia perempuan tersebut 15 tahun lebih tua Muhammad menikahinya dan tetap setia kepadanya sepanjang hayat si isteri.

“Seperti halnya para nabi lain, Muhammad memulakan tugas kenabiannya dengan sembunyi2 dan ragu2 kerana menyedari kelemahannya. Tapi “Baca adalah perintah yang diperolehnya,-dan walaupun sampai saat ini diyakini bahawa Muhammad tidak boleh membaca dan menulis dan keluarlah dari mulutnya satu ayat yang akan segera mengubah dunia:” Tiada tuhan selain Tuhan.

“Dalam setiap hal, Muhammad adalah seorang yang mengutamakan akal. Ketika puteranya, Ibrahim, meninggal disertai gerhana dan menimbulkan anggapan umatnya bahawa hal tersebut adalah wujud rasa belasungkawa Tuhan kepadanya, Muhammad berkata: “Gerhana adalah sebuah kejadian alam biasa, adalah suatu kebodohan mengaitkannya dengan kematian atau kelahiran seorang manusia.”

Sesaat setelah ia meninggal, sebahagian pengikutnya hendak memujanya sebagaimana Tuhan dipuja, akan tetapi penerus kepemimpinannya (Abu Bakar-pen.) Menepis keingingan ummatnya itu dengan salah satu pidato keagamaan terindah sepanjang masa: ‘Jika ada diatara kalian yang menyembah Muhammad, maka ketahuilah bahawa ia telah meninggal. Tapi jika Tuhan-lah yang hendak kamu sembah, ketahuilah bahawa Ia hidup selamanya (Ayat berkaitan: QS Al Imran, 144 – pen.)

.

.

17. W. Montgomery Watt

(Mohammad At Mecca, Oxford, 1953, p. 52.)

.

“Kesediaannya menempuh cabaran atas keyakinannya, ketinggian moral para pengikutnya, serta pencapaiannya yang luar biasa semuanya menunjukkan integritasnya. Mengira Muhammad sebagai seorang penipu hanyalah memberikan masalah dan bukan jawaban. Lebih dari itu, tiada figur hebat yang digambarkan begitu buruk di Barat selain Muhammad.

.

.

18. Annie Besant

(The Life And Teachings Of Muhammad, Madras, 1932, p.)

.

“Sangat mustahil bagi seseorang yang mempelajari karakter Nabi Bangsa Arab, yang mengetahui bagaimana ajarannya dan bagaimana hidupnya untuk merasa kan selain hormat terhadap beliau, salah satu utusan-Nya. Dan meskipun dalam semua yang saya gambarkan banyak hal-hal yang terasa biasa, namun setiap kali saya membaca semula kisah-kisahnya, setiap kali pula saya mersakan kekaguman dan penghormatan kepada sang Guru Bangsa Arab tersebut. “

.

.

19. Bosworth Smith

(Mohammad And Mohammadanism, London, 1874, p. 92.)

.

Dia adalah perpaduan Caesar dan Paus; tapi dia adalah sang Paus tanpa pretensinya dan seorang caesar tanpa Legionnaire-nya: tanpa tentera, tanpa pengawal, tanpa istana, tanpa pengahasilan tetap, jika ada seorang manusia yang pantas untuk berkata bahawa dia-lah wakil Tuhan penguasa dunia, Muhammad lah orang itu, kerana dia memiliki kekuatan meski ia tak memiliki segala instrument atau penyokongnya.

.

.

20. John William Draper, MD, LLD

(A History of the Intellectual Development of Europe, London 1875, Vol.1, pp.329-330)

.

“Empat tahun setelah kematian Justinian, pada 569 AD, telah lahir di Makkah Arabia seorang manusia yang sangat besar pengaruhnya terhadap ummat manusia Muhammad.

.

.

21. John Austin

(“Muhammad the Prophet of Allah,” in TP ‘S and Cassel’ s Weekly for 24th September 1927.)

.

Dalam kurun waktu hanya sedikit lebih dari satu tahun, ia telah menjadi pemimpin di Madinah. Kedua tangannya memegang sebuah tuas yang siap menggoncang dunia.

.

.

22. Professor Jules Masserman

.

“Pasteur dan Salk adalah pemimpin dalam satu hal (intelektual-pen). Gandhi dan Confucius pada hal lain serta Alexander, Caesar dan Hitler mungkin pemimpin pada kategori kedua dan ketiga (reliji dan tentera pen.). Jesus dan Buddha mungkin hanya pada kategori kedua. Mungkin pemimpin terbesar sepanjang masa adalah Muhammad, yang berjaya pada ketiga-tiga kategori tersebut. Dalam skala yang lebih kecil Musa melakukan hal yang sama.

.

.

.
Sumber :
– Buku The Super Leader The Super Manager Muhammad SAW karya Dr.Muhammad Syafii Antonio,M.Ec.

.

وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَمْ وَرَحْمَةُ اللهُ وَبَرَكَاتُه

.

Posted by; shafiqolbu
Loading...

0 Response to "Begini Rupanya Nabi Muhamad SAW Dipandang di Mata Para Tokoh Tokoh Dunia yang Bukan Islam !! ALLAHUMMASOLLI ALA MUHAMMAD !!"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close