ALLAHUAKBAR...!!! DERHAKA Dengan Ibu Di Tanah Suci. Apa yang Berlaku pada Aku Sepanjang Umrah Buat Aku INSAF !!!

loading...


Assalamualaikum. Nama aku Zatul. Ringkas tapi mendalam. Aku bersyukur tak terhingga diberi kesempatan mengerjakan umrah bersama mak ayah. Tapi ini apa yg jadi.






Jejaknya kaki di tanah Madinah, lepas berjam-jam kesejukan, tidur tak nyenyak dlm kapal terbang dan bas, aku yg becok mulut, dalam sejarah berdiam diri sepanjang perjalanan. Masa hendak turun bas, ada sesuatu di tangan. Chewing gum beb.


Chewing gum! Geli! Terkeluar satu perkataan yg langsung tak patut. “BODOH”. Itu perkataan pertama aku di Madinah. Terpempan aku, sedih dan kecewa dgn diri sendiri. Di tanah suci, sepatutnya kalimah suci basah di bibir dan hati. Itu refleksi diri jugak akan apa sebenarnya tabiat buruk kita di dunia. Abg aku kat sebelah geleng kepala.


Itu yg pertama kebodohan aku. Yg kedua, derhaka. Aku dpt pergi umrah ni dgn abg, sebab teman mak dan ayah. Tugas anak jaga mak di mana-mana pun. Waktu solat, aku pilih jauh dari kipas sebab hidung sensitif meleleh hingus.


Tapi mak aku nak betul-betul bawah kipas, ye la sebab panas ramai orang. Terus terjadilah kederhakaan aku melawan cakap mak aku, tinggi suara dan tarik muka duduk jauh. Tak pernah aku jauh dari mak aku hanya sebab hingus. Pastu mula gelabah bila baru sedar jauh.


Bayangkan perasaan seorang mak, anak sendiri solat berjauhan. Menyesal aku menyesal. Tapi Allah bagi cash. Masa nak makan, entah lelaki mana join dewan makan kumpulan kami. Allah takdirkan dia tumpahkan air panas terus dari flask air ke kaki aku. Burn. Panas dunia. Menangis tak kira. Walaupun ada stokin, tapi melecur jugak sampai letak ubat gigi pun pedih.


Lagi derhaka lagi. Aku tertinggi suara lagi sebab mak aku duduk solat tak rapat saf. Aku rapatkan, mak aku suruh jauh sikit sebab nak duduk tahiyat akhir dgn selesa. Aku patut tahu mak aku sakit lutut. Tapi aku anak yg tak memahami dan tak sedar diri, derhaka dgn mak di tanah haram.


Cash Allah bagi kat aku lagi. Hotel kitorang lif sangat lambat sbb ramai orang. Lif datang, ramai. Ada satu pasangan Arab. Mak ayah suruh aku masuk lif dulu. Tapi tiba si isteri yg agak besar ni tolak aku keluar dari lif dgn kasar. Aku yg agak comel ni, nasib baik tak jatuh terseliuh. Mak aku yg patut terasa dgn aku sbb tertinggi suara sebelum ni, tapi tetap sayang kt aku. Mak marah org Arab tu, tapi lif dah nak tutup pun. Maka kami semua naik tangga sama-sama.


Sendu hati. Syahdu. Anak yg tak bertimbang rasa. Sebab itu, masuk je dlm Masjidil Haram, nampak je Kaabah, banjir air mata aku. Basah telekung. Fikirkan dosa aku bertingkat-tingkat. Macam-macam ujian masa aku buat umrah. Masa nak masuk dalam Raudhah, ramai orang takyah nak cakap. Siap ada tolak mak aku. Apa lagi, kemarahan membuak-buak. Aku jegil mata tunjuk, “UMMI, UMMI”. Tapi makcik tu buat tak tahu je. Rupanya dia pun tgh pimpin mak dia. Tapi tak aci la mcm tu.


Ada jugak kes yg main letak bahu kat aku, yg agak rendang ketinggian. Kalau kejap takpe la, tapi ni siap sangkut selipar kat bahu orang. Apadahal wey. Sekali nak jalan balik hotel, ada satu tangan kat bahu aku. Dalam kemarahan, aku angkat bahu jatuhkan tangan org tu. Pandang belakang, rupanya makcik tua. Ya Allah, berdosa lagi.


Sedar diri belum bersedia untuk pergi umrah. Memang, aku tak pergi kursus pun. Ikut je angkut beg, sebab mak ayah dah pergi haji, dan ini pun umrah kedua mak ayah. Naik bas, untuk pergi berniat sebelum umrah terakhir, tiba-tiba aku period. Yes dah makan ubat tahan period, tapi itu la, sebab tak bergantung kat Allah, bergantung kat ubat. Aku tak dapat buat Tawaf Wida’. Sedih ya Allah. Aku berhutang satu umrah. Sebab tak niat bersyarat, kan tak pergi kursus. Ayah rasa bersalah sebab tak ingatkan aku. Jadi, balik Malaysia, ayah minta ustaz uruskan bayar dam. Mak ayah kata, nanti dah kahwin, qada umrah dgn suami.


Sebelum balik pulak, aku demam. Suhu tinggi. Tak pernah aku demam mcm ni. Moody habis. Tak pernah makan tak habis, makanan dlm flight aku tak sentuh. Air zam-zam mak ayah bagi untuk aku mandi baru kebah sikit.


Demikian BODOHNYA aku masa umrah. Refleksi diri, jadi anak solehah. Berbakti pada mak ayah semampu mungkin. Kawal nafsu amarah. – ZSN via IIUM.
Loading...

0 Response to " ALLAHUAKBAR...!!! DERHAKA Dengan Ibu Di Tanah Suci. Apa yang Berlaku pada Aku Sepanjang Umrah Buat Aku INSAF !!! "

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close